De South Terminal van London Gatwick Airport heeft zijn diensten hervat op 27 maart – na een onderbreking van 21 maanden. Volgens de luchthaven verwerkte het 570 vluchten, wat een stijging was van 300 vluchten per dag, na de heropening van de South Terminal.
De Zuidterminal is sinds juni 2020 gesloten als gevolg van de zwakke reisvraag als gevolg van de pandemie.
CEO van Gatwick
“De heropening van onze South Terminal en de toename van de keuze aan vluchten die onze luchtvaartmaatschappijen aanbieden, is ook geweldig nieuws voor onze lokale gemeenschappen, met name mensen en hun families die voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van de luchthaven en ook voor een groot aantal ondersteunende en bevoorradingsbedrijven die eisen op een succesvolle luchthaven,” zei Stewart Wingate.
In de nasleep van de heropening van de South Terminal heeft de luchthaven 5.000 banen gecreëerd op de hele luchthaven en moest er 400 werknemers in dienst worden genomen.
“Dit is een belangrijk moment, niet alleen voor Gatwick maar voor de hele luchtvaartsector”, zei Robert Courts, minister van Luchtvaart.
Nadat de Britse regering de reisbeperkingen op 18 maart heeft geschrapt. De voormalige op één na drukste luchthaven verwacht in de zomer een sterke vraag naar reizen. Volgens Gatwick kunnen reizigers deze zomer naar meer dan 30 verre bestemmingen vliegen.
Na de pandemie zal British Airways haar korteafstandsvluchten hervatten met 18 vliegtuigen die 35 routes vliegen onder haar gloednieuwe Euroflyer op Gatwick. Ondertussen heeft EasyJet de slots van British Airways gehuurd – met 120 routes en 79 vliegtuigen met de grootste capaciteit op Gatwick Airport in Londen.
Ook gaat Air Transat in mei van start in Montreal, Canada en Quebec, Canada. Gatwick wordt de enige luchthaven in Londen die rechtstreekse vluchten naar Quebec, Canada aanbiedt.
Eerder verzekerde Norse Atlantic Airways, een nieuwe Noorse luchtvaartmaatschappij, de slots op de luchthaven, maar de routes en datum van lancering blijven onzeker vanwege de invasie van Oekraïne. De nieuwe luchtvaartmaatschappij verwachtte aanvankelijk dat de eerste vluchten in juni zouden starten.
Gatwick is na de pandemie de op twee na drukste luchthaven van het land geworden – na de Londense Heathrow en Stansted. In 2021 verwerkte het 6,2 miljoen passagiers. Ondanks een aanzienlijke daling van de passagierscapaciteit, stelde de luchthaven een tweede landingsbaan voor. Als het project wordt goedgekeurd, kan de luchthaven tegen 2038 75 miljoen passagiers verwerken.
Andere vliegvelden herstellen ook
Gatwick is niet de enige sector die herstel doormaakt. London City Airport, een van de rivalen van Gatwick, boekte de vierde drukste week op rij. De luchthaven heeft de terugkeer van zakenreizigers gezien na de versoepeling van de reisbeperkingen.
Ondertussen heeft Manchester, U.K. Airport, als reactie op het gemak van reisbeperkingen, de geleidelijke heropening van Terminal Drie op 27 maart aangekondigd. Het vliegtuig zal vanaf beide startbanen weer opereren.
Manchester, U.K. Airport kampt echter met een personeelstekort tijdens de sterke vraag naar internationale reizen. De reizigers hebben last van de lange wachtrij voor de paspoortcontrole, het inchecken en het ophalen van bagage. De luchthaven van Manchester heeft zijn excuses aangeboden aan de reizigers die getroffen zijn, in de verwachting dat de huidige situatie gedurende enkele weken niet zou kunnen worden opgelost.