Sinds het Airbus A350F vrachtschip-derivaat zijn goedkeuring kreeg, is het zeker behoorlijk succesvol voor Airbus gebleken, aangezien de vliegtuigfabrikant de afgelopen twee maanden consequent bestellingen heeft ontvangen.
Slechts enkele dagen nadat Singapore Airlines de eerste luchtvaartmaatschappij was die tekende voor zeven A350F’s, is er nog een luchtvaartgroep bijgekomen en deze komt dichter bij huis voor Airbus.
Air France-KLM bestelling
Van de Air-France KLM Groep zijn momenteel een vloot van ruim 500 vliegtuigen te volgen naar meer dan 300 bestemmingen wereldwijd. En als een poging om de algehele economische en milieuprestaties van haar vloot te verbeteren, heeft de Air France-KLM Groep besloten om op Airbus te rekenen voor haar vlootvernieuwingsprogramma. Er is een een bestelling voor 100 A320neo’s, gecombineerd met de aankooprechten voor nog eens 60 vliegtuigen.
Deze bestelling zal zowel de A320neo- als de A321neo-vliegtuigen bevatten. Er werd gekozen voor de A320neo-familie goedkopere eenheidskosten bood, evenals een beter brandstofverbruik en een lager geluidsniveau – allemaal in lijn met de doelstellingen voor vlootvernieuwing.
De eerste levering staat gepland voor de tweede helft van 2023. De vliegtuigen zijn te volgen voor middellangeafstandsroutes in Europa, met name vanaf Amsterdam Schiphol – de wereldwijde hub van KLM en de belangrijkste basis van Transavia Nederland, en vanaf Parijs-Orly, de belangrijkste basis van Transavia Frankrijk.
Benjamin Smith, CEO van de Air France-KLM Group, zei in een persbericht: “Deze evolutionaire orders zullen onze groepsmaatschappijen op weg helpen naar betere prestaties en tegelijkertijd ons decarbonisatietraject versnellen. Dit is een grote stap voorwaarts voor KLM, Transavia en Air France, die de beste vliegtuigen zullen gebruiken die beschikbaar zijn voor hun netwerkbehoeften.”
Airbus A350F
Hoewel de bulkorder van het A320neo-vliegtuig misschien al schokkend was, had de Air France-KLM-groep nog een bestelling in petto, aangezien de luchtvaartgroep ook een intentieverklaring had ondertekend voor vier A350F-vrachtvliegtuigen – die allemaal gericht zullen zijn aan de Air France-vloot.
Daarnaast omvat de Letter of Intent ook de aankooprechten voor nog vier vliegtuigen – indien nodig – om de vrachtcapaciteit bij Air France te vergroten en komt ook met volledige vervangingsrechten voor het A350-passagiersvliegtuig, dat momenteel het nieuwe speerpunt vormt voor de Air France langeafstandsvloot.
Momenteel exploiteert Air France 12 van de 38 A350-passagiersvliegtuigen in bestelling, en samen met Singapore Airlines – en misschien met de mogelijkheid van een andere luchtvaartmaatschappij – zou Air France-KLM een van de lanceringsoperators van de A350F zijn.
“De uitstekende prestaties van de A350F Full-Freighter, die stillere, zuinigere en kosteneffectievere vliegtuigen zijn, maken ze de beste keuzes voor de langetermijngroei van onze vloot. Ze zullen een belangrijke rol spelen bij het bereiken van onze ambitieuze doelstellingen, waaronder nul netto CO2-emissies tegen 2050”, voegde Smith eraan toe.
Nu de bestellingen voor Airbus gestaag binnenstromen en er nog meer speculaties ontstaan over de volgende potentiële A350F-klant, sluit Airbus dit jaar zeker af met een behoorlijk succesvol tij en zijn er steeds meer A350F vluchten te volgen.