Uitbreiding bij Londen Luton Airport

Luton Rising, de eigenaar van Luton Airport in Londen, een van de drukste luchthavens in het Verenigd Koninkrijk, is een nieuw overleg begonnen met voorstellen over de langetermijn om de luchthaven uit te breiden.

Luton zal naar verwachting uitbreiden door een nieuwe terminal te bouwen om de passagierscapaciteit te vergroten. Nadat de nieuwe terminal is voltooid, kan deze jaarlijks 32 miljoen passagiers verwerken en zijn er veel meer vluchten te volgen.

Volgens Luton kan de uitbreiding meer dan 6.000 nieuwe banen creëren op de luchthaven en de aangrenzende provincies, waardoor de economie van het gebied met een miljard pond wordt gestimuleerd. De luchthaven zei dat het in de loop der jaren 11.000 banen heeft ondersteund die rechtstreeks op de luchthaven tewerkgesteld zijn en 28.000 banen in het hele land. Het voordeel van de gemeenschapsorganisatie van Luton was volgens het rapport 20 keer groter dan enige andere luchthaven in het land.

Graham Olver, de Chief Executive van de Luton Rising, zei dat het laatste voorstel en wat het voorstelt “op significante manieren verschillen van die gepresenteerd tijdens de vorige wettelijke raadpleging in 2019. Ons nieuwe Green Controlled Growth-kader vormt de kern van onze duurzaamheidsmaatregelen, die volgens ons enkele van de meest verstrekkende zijn die ooit door een Britse luchthaven naar voren zijn gebracht.”

Luton heeft de Verklaring van Toulouse ondertekend, waarmee hij zich ertoe verbindt uiterlijk in 2050 een CO2-uitstoot van netto nul te bereiken.

Luton verwacht de oorspronkelijke terminal, bijbehorende faciliteiten en de nieuwe terminal uit te breiden, waardoor de luchthaven 27 miljoen passagiers kan verwerken en meer vliegtuigen te volgen zijn. Een verdere uitbreiding van Terminal 2 en bijbehorende faciliteiten om in de toekomst uit te breiden tot 32 miljoen.

Het is niet de eerste keer dat het voorstel van de nieuwe terminal wordt onthuld. Eerder onthulde Luton het nieuwe terminalvoorstel, dat naar verwachting in 2041 voltooid zal zijn, maar Covid-19 zou het project kunnen vertragen tot 2045. “Terminal twee blijft een zeer belangrijk onderdeel van onze plannen”, zei Olver afgelopen mei.

Verzet van de omgeving

Luton is vooral bekend als de hub voor goedkope luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet en Wizz Air. Tijdens de pandemie had Luton last van de Covid en had hij een steunpakket nodig om te overleven. De luchthaven met één startbaan verwerkte in 2019 bijna 18 miljoen passagiers en daalde tot 4,1 miljoen passagiers in 2021.

De uitbreiding is echter niet voor iedereen weggelegd. Andrew Lambourne van de Luton and District Association for the Control of Aircraft Noise zei: “Het laatste wat mensen die in dit gebied wonen willen, worden belaagd door een constante stroom van steeds luidruchtiger vluchten, verstopte wegen en alleen staanplaatsen in treinen, is het vooruitzicht dat de situatie veel erger wordt dan dat.”

Eerder kreeg Luton groen licht van de eigenaar, Luton Council, om de passagierscapaciteit te verhogen van 18 miljoen per jaar naar 19 miljoen, maar het wacht nog op de definitieve goedkeuring. Luton zei dat de toename van de passagierscapaciteit geen “fysieke veranderingen of nieuwbouw” op de luchthaven zal hebben. Ook de omwonenden rond de luchthaven maken zich zorgen over geluidsoverlast.

Share Button

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.