KLM gebruikt synthetische kerosene

KLM heeft aangekondigd dat het ’s werelds eerste passagiersvlucht heeft uitgevoerd met duurzame synthetische kerosine.

De vlucht was te volgen tussen Amsterdam Schiphol en de luchthaven Madrid Barajas en gebruikte 500 liter synthetische kerosine. Het nieuws werd bekend gemaakt op de internationale conferentie over Synthetic Sustainable Aviation Fuels (SAF) in Den Haag.

De synthetische kerosine – op basis van Kooldioxide, water en hernieuwbare energie uit zon, wind en Nederlandse bodem – is door Shell geproduceerd in haar onderzoekscentrum in Amsterdam.

Uit een persbericht van Schiphol Airport blijkt dat het gebruik van deze duurzame brandstof leidt tot een CO2-reductie van 85% ten opzichte van het gebruik van fossiele brandstoffen.

“De transitie van fossiele brandstof naar duurzame alternatieven is een van de grootste uitdagingen in de luchtvaart”, zegt Pieter Elbers, CEO van KLM, in een persbericht.

“Vlootvernieuwing heeft flink bijgedragen aan de reductie van de CO2-uitstoot, maar de opschaling van de productie en het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof zal voor de huidige generatie vliegtuigen het grootste verschil maken. Daarom hebben we enige tijd geleden met verschillende partners samengewerkt om de ontwikkeling van duurzame synthetische kerosine te stimuleren”, aldus Elber. “Deze eerste vlucht die we volgen op synthetische kerosine laat zien dat het in de praktijk kan en dat we vooruit kunnen.”

Nederland hoopt dat in 2050 alle Europese luchtvaartmaatschappijen volledig op duurzame brandstof kunnen vliegen. Het volgen van vluchten op biobrandstof of synthetische kerosine zal de toekomst zijn. Zo ondersteunt de Nederlandse overheid verschillende initiatieven om de productie en het gebruik van duurzame brandstoffen te stimuleren.

In mei 2019 maakte Schiphol Airport bekend te gaan investeren in Europa’s eerste duurzame kerosinefabriek in Nederland. De fabriek, die volgend jaar opengaat, zal worden gebruikt om 75.000 ton brandstof te produceren, die KLM al heeft toegezegd te ontwikkelen en in te kopen.

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen: “De verduurzaming van de luchtvaart is een internationale uitdaging die we samen aangaan. Vandaag zetten we een grote stap in het nieuwe hoofdstuk van de luchtvaart.

“Deze kansrijke innovatie zal de komende decennia van groot belang zijn om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te verminderen. Mooi dat we in Nederland als eersten hebben laten zien dat dit kan: een groot compliment voor alle betrokkenen. Ik hoop dat dit, in deze turbulente tijden voor de luchtvaart, mensen in de sector zal inspireren om op deze koers door te gaan”, aldus Nieuwenhuizen.

Een toekomstige ontwikkeling van duurzame kerosine die op de SAF-conferentie werd aangekondigd, was een initiatief om de brandstof te produceren uit koolstofdioxide dat in de lucht wordt opgevangen.

KLM’s Corporate SAF Program, voorheen bekend als het Corporate BioFuel Program, werd in 2012 gelanceerd. In 2019 was slechts één procent van het brandstofverbruik van de luchtvaartmaatschappij duurzame brandstof. In januari meldde KLM dat haar duurzame brandstoffen schaars waren en drie keer zo duur. Zo voegt de luchtvaartmaatschappij haar duurzame brandstof toe aan de fossiele brandstofmix in tankinstallaties op Schiphol en in Los Angeles, waar de brandstof lokaal wordt gemaakt.

De luchtvaartmaatschappij nodigt haar passagiers ook uit om gebruik te maken van haar CO2ZERO CO2-compensatieprogramma. Evenzo nodigt het Air France KLM Martinair Cargo SAF-programma sinds begin 2021 zijn vrachtklanten uit om de ontwikkeling van duurzame vliegtuigbrandstoffen te ondersteunen.

Share Button

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.