Chinese maatschappijen zinspelen op consolidatie

Chinese luchtvaartmaatschappijen hebben gewaarschuwd dat sommige luchtvaartmaatschappijen niet in staat zijn om hun lange-afstandsvluchten uitbreidingen te ondersteunen, gaat de brandstofprijs naar boven of als de overheid subsidies voor dergelijke routes verdwijnen.

Met Chinese maatschappijen breiden hun lange afstands netwerken de afgelopen jaren uit maar de vraag hoe duurzaam dit is tijdens een debat dat gehouden werd tijdens de World Routes.

Air China’s assistent-president Zhu Songyan zegt dat de lage brandstofprijs meer Chinese luchtvaartmaatschappijen heeft toegestaan ​​om internationale lange-afstandsvluchten te starten. Het belangrijkste is echter, zegt hij, is de vraag of deze maatschappijen in staat zijn om deze routes te ontwikkelen, terwijl de efficiënte controle van de kosten wordt behouden.

Subsidies van de provinciale overheden die gericht zijn om de vervoerders aan te moedigen om lange afstandvluchten diensten te lanceren hebben de neiging om dat te verminderen na drie jaar na de lancering van een enkele route’s, zegt Chief Commercial Officer van Hong Kong Airlines Li Dianchun. Dit, samen met een stijging van de brandstofprijzen, kunnen sommige vervoerders dwingen hun netwerken aan te passen.

Hainan Airlines vice president Hou Wei wijst er intussen op dat er “te veel” spelers in China zijn, met 57 operators, vergeleken met vier hub luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten. Het helpt niet dat de Chinese luchtvaart volledig open is.

“Voor kleine luchtvaartmaatschappijen zijn de overlevingskansen een vraag … ze moeten echt innovatief zijn in termen van kosten en product design,” voegt hij eraan toe.

Spring Airlines ‘president Stephen Wang is van mening dat er meer luchtvaartmaatschappijen de Chinese markt in de komende jaren zullen treden, en dat het land een periode van consolidatie, net als de Verenigde Staten in de jaren 1980 en in Europa een decennium later zou ondergaan. Hij blijft echter overtuigd van potentiële Chinese low-cost spelers, gezien LCCs goed zijn voor minder dan 10% van alle vluchten in China.

Share Button